Demokracija

Kategorija: Iz medija Objavljeno: Utorak, 15 Svibanj 2018 Napisao/la Administrator

Indeks Članka

Demokracija je politički poredak u kojem vlada većina, uz osiguranje prava manjine, te individualnih prava svakoga građanina i time je protivna onim oblicima vladavine u kojima narod nema vrhovnu vlast, nego njime upravlja neki pojedinac ili skupina (monarhija, tiranija, despocija, aristokracija, oligarhija).To je vladavina naroda u kojoj sudjeluju svi članovi zajednice (narod), izravnim odlučivanjem ili posredno putem izabranih predstavnika (Iz Hrv. enciklopedije, HLZ). Htio sam napisati nešto o demokraciji na hrvatski način i o referendumskim inicijativama kao odgovoru na sve nevolje koje nas pritišću i pokušaju da im se jednom stane na kraj, ali sam odustao, jer uz briljantne tekstove autora koje možete naći na ovoj adresi  (Selak, Raspudić, Pešorda, Ristić, Miklenić i dr.),  to doista nije potrebno niti ima smisla. Umjesto toga  evo još  jednog  zgodnog članka na iste teme kojega potpisuje Saša Ceci, a onima koji žele malo više i dublje tu je Enciklopedija Zavoda M. Krleža. I da se ne bismo pokolebali u vezi sa svojim potpisom - malo Ustava  RH (Ur.)

 

Iz Ustava Republike Hrvatske
Članak 1.
...U Republici Hrvatskoj vlast proizlazi iz naroda i pripada narodu kao zajednici slobodnih i ravnopravnih državljana...
Članak 86.
Hrvatski sabor može raspisati referendum o prijedlogu za promjenu Ustava, o prijedlogu zakona ili o drugom pitanju iz svoga djelokruga.
Predsjednik Republike može na prijedlog Vlade i uz supotpis predsjednika Vlade raspisati referendum o prijedlogu promjene Ustava ili o drugom pitanju...
O pitanjima  iz stavka 1. i 2. Ovoga članka  Hrvatski sabor će rasopisati referendum u skladu sa zakonom ako to zatraži deset posto od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj...
 
Odgovori na pitanja u vezi s referendumom:
 

Što ne valja s demokracijom?
Saša Ceci, Jutarnji list 25.10.2010.
 
Ova demokracija ništa ne valja. Političari se samo svađaju, sudovi su spori, predsjednik nema nikakve pametne ovlasti, a na izborima nemamo za koga glasati. Je li vrijeme za promjenu sustava, ili smo možda nešto krivo shvatili?
 
Nije mi se dogodilo da odem u birtiju, ili neko slično mjesto gdje ima par osoba u malo produhovljenijem raspoloženju, a da netko od njih ne uhvati objašnjavati ostatku, razlici, ili diferenciji kako je demokracija loš sustav - jer ne funkcionira. Ne znam kako vi, ali mene uvijek uhvati neka nelagoda kad vidim kako ljudi potvrdno klimaju slušajući izjave lokalnog eksperta za pitanja iz sfere politike, gospodarstva i sporta. Razmišljam o tome kako politika nije tema za diskusiju s polupoznatim ljudima - no kako rakija spaja ljude - lako je napravit grešku u koracima (ili je to korak u greškama) i prihvatiti se ove teme.
 
Prvo u glavi vrtim sliku iz srednje škole: vrijeme radnje - nešto prije prvih višestranačkih izbora, mjesto radnje - sat marksizma, kojeg više nitko ne doživljava preozbiljno. Umjesto nekog daveža o nužnosti uvođenja diktature proletarijata u prelaznom razdoblju između kapitalizma i komunizma, za zadaću smo trebali napisati statut svoje izmišljene stranke. Ja sam složio nešto štreberski beskrvno i nezanimljivo, što sam srećom odavno zaboravio. Zato sam zapamtio da je frend iz razreda kroz statut svoje stranke zahtjevao da se našem aerodromu vrati povijesno ime (za neupućene, Pleso) i da ga preuzme uprava proglašena od novoutemeljene Republike Velike Gorice, na čijem teritoriju se ovaj ionako i nalazi. Drugi frend je predlažio staljinističku stranku Crveno Anti Sve - CAS, s tako urnebesnim programom da se u nju upisalo skoro pola razreda (napravili smo čak i nekakve iskaznice). Čitali smo tako te naše statute i programe, i razgovarali o tome što bi bila ta demokracija.
 
Demokracija je, kaže naša profa, vladavina većine uz poštivanje prava manjine. To je, kasnije sam saznao, rekao Thomas Jefferson, američki revolucionar, jedan od osnivača i treći predsjednik SAD-a. Uglavnom, dotični je (skupa s ostalom ekipom) uredio sustav tako da funkcionira - loše. Svatko u sustavu (sud, parlament, vlada) je kontrolirao one druge i nitko nije imao apsolutnu vlast - i sve se trebalo dogovarati. Cilj i nije bio stvaranje efikasnog sustava u kojem onaj koji ima 50 posto plus jedan glas ima svu moć (što, u pravilu, nije 51 posto, bez obzira što neki naši parlamentarci mislili o tome), već stvaranje sustava u kojem je maksimalno otežano da neki luđak doživotno zgrabi sve poluge moći (svaka sličnost s tadašnjim britanskim kraljem je - namjerna) i počne maltretirati sve redom - obično započevši s vjerskim ili nacionalnim manjinama.
 
Vrativši se iz tih svojih misli natrag u gore spomenutu birtiju, osjećam da je blesavo da nakon 20 godina ja nekome objašnjavam da je normalno da demokracija loše funkcionira. Okrećem zato priču na to da je demokracija najmanje loša stvar, jer tko je god na vlasti ne može napraviti baš što hoće i ima rok trajanja. Kad pretjera, dočekamo izbore i to je to. Ha, izbori, odmah se moj sugovornik hvata za novu , pa ti naši izbori bez veze - žali bože love - jer biramo između istih i još gorih. Većina u birtiji opet potvrdno klima, a neki i s ponosom dodaju kako zbog toga oni ne izlaze na izbore. Zašto gubiti vrijeme (naš čovjek posjeduje nevjerojatnu radnu etiku i ne želi gubiti ni trenutak vremena na nekakve besmislene stvari poput izlaska na izbore ili, sačuvajbože, štrajka), a osim toga njihov glas ionako ne može ništa promijeniti. No čak i da može, prisiljeni su birati manje lošeg kandidata, pa ti izbori uopće nemaju nikakvog smisla.
 
To objašnjenje mi takne najosjetljiviji snop živaca, što kužim po tome da mi glas počinje podrhtavati, pa se pokušavam skulirati potvrđujući očitu činjenicu da jedan glas doista ne može ništa bitno promijeniti. Pokušavam pronaći prave riječi - što mi rijetko uspijeva u takvim situacijama - pa pokušavam ovako: svatko od nas želi napraviti ispravnu stvar. Što je ispravno u ovom slučaju? Ja obično smatram ispravnim ono što bi, kad bi to napravili svi ljudi, svijet napravilo boljim mjestom. Ako je to preteško skužiti, onda probam napraviti ono što bih htio da svi ljudi naprave.
 
I fakat, nije glavna fora demokracije da možemo izabrati najboljeg kandidata na izborima - ako slučajno možemo, to je lijepi bonus - već da se lošeg lako i relativno bezbolno možemo riješiti. Ne treba ga bacati kroz prozor, trovati, ili giljotinirati. Zapravo nitko ne treba biti ubijen, niti mi moramo ubijati ikoga, da bi se promijenila loša vlast. Dobra ili loša, vlast prestaje biti vlast svakih par godina. Naše je samo da ne kiksamo previše na izborima. Ako pametno biramo - izabrali mi dobro ili loše - učit ćemo na našim greškama i privremena vlast koju izabiremo će postajati sve bolja.
 
Winston Churchill je rekao da glavni problem s demokracijom svakom postane očit nakon pet minuta razgovora s prosječnim biračem (a ja tu drvim već sat vremena). Rješenje tog problema nije lako ni jednostavno, ali je zapravo prilično očito - moramo si, kao birači, malo podići prosjek. Kako to postići, pojasnio je Churchillov prekobarni kompić i ratni drug Franklin Delano Roosevelt rekavši da demokracija ne može uspjeti ako oni koji biraju ne znaju mudro izabrati, zbog čega je glavni zaštitnik demokracije - edukacija.
 
Dakle, učiti, učiti i samo učiti, rekao bi jedan od manje bradatih likova iz mog neotvorenog udžbenika za marksizam. Čuo sam da pametni uče na tuđim greškama, a bedasti ni na svojima. Samo me zanima, kad mi ispadnemo ovi drugi, je li nam baš uvijek netko drugi kriv?

Izvor: https://www.jutarnji.hr/arhiva/sto-ne-valja-s-demokracijom/3123887/


Demokracija
Hrvatska enciklopodija - Leksikografski zavod Miroslav Krleža

Demokracija (grč. δημοϰρατία: vladavina naroda), politička ideja o vladavini u kojoj sudjeluju svi članovi zajednice (narod), izravnim odlučivanjem ili posredno putem izabranih predstavnika. Demokracija je politički poredak u kojem vlada većina, uz osiguranje prava manjine, te individualnih prava svakoga građanina i time je protivna onim oblicima vladavine u kojima narod nema vrhovnu vlast, nego njime upravlja neki pojedinac ili skupina (monarhija, tiranija, despocija, aristokracija, oligarhija).

Pojam demokracije mijenjao je tijekom povijesti značenje. Kao političku ideju i poredak demokraciju su uveli antički Grci. Izraz se prvi put javlja u Herodotovoj Povijesti i odnosi se na male zajednice (polis, grad-zajednicu), koje su odluke donosile kolektivno sastajući se kao skupština svih građana (isključeni su bili robovi, stranci i žene). Vrhunac antička demokracija doseže u Ateni u V. st. pr. Kr. (Periklovo doba). Demokracija je bila politički poredak izravne vladavine naroda, koji počiva na pretpostavljenoj jednakosti građana u političkoj vrlini i sposobnosti, a u kojem naizmjence vladaju svi koji posjeduju status građanina, ždrijebom se biraju javni službenici, nitko ne može više puta obavljati dužnosti, osim vojničkih, službe su kratkotrajne i plaćene. Narodna skupština, koju sačinjavaju svi građani, raspravlja o svim pitanjima od općeg interesa, donosi zakone, porezne obveze, a često i sudske presude.

Aristotel je u Politici, nastavljajući dugu antidemokratsku tradiciju (Protagora, Sokrat, Platon), demokraciju svrstao u izopačeni oblik vladavine neobrazovane siromašne većine, koja prirodno prelazi u demagogiju, u kojoj se narod uzdiže u monarha i postavlja na mjesto zakona. S propašću grčkog polisa demokracija, kao tip političkog poretka, nestala je iz europske povijesti za više od dva tisućljeća, a zamijenila ju je ideja i poredak republike, kojoj je uzorni oblik bila Rimska Republika s mješovitim sustavom senata, konzula i pučkih tribuna (Mletačka i Dubrovačka Republika).

Pojam republike izražava ideju da bi javni službenici trebali djelovati prema općem interesu ili zajedničkom dobru. Ciceron ističe da je res publica res populi, odnosno da je opće dobro stvar naroda (puka). Uvođenjem republikanskog uređenja nakon pada monarhije potkraj VI. st. pr. Kr., politički život Rima ispunjavale su borbe patricija i plebejaca, koji zahtijevaju sudjelovanje u upravi. Rimsko je građanstvo u toj borbi steklo pravo glasa (ius suffragii), ali ne i stvarno sudjelovanje u vlasti: česta je bila praksa prodavanja glasova boljem ponuditelju.

U srednjem vijeku demokratske ideje javljaju se kod pojedinih filozofa i teologa, koji, opravdavajući težnje svjetovnih vladara za neovisnošću od Crkve, podržavaju formulu: sva vlast od naroda (omnis potestas a populo) nasuprot do tada vladajućoj: sva vlast od Boga (omnis potestas a Deo). U XIV. st. neki crkveni pisci polemizirali su s crkvenim autoritetom izlažući demokratske zamisli. W. Occam drži da visoko svećenstvo i papa ne smiju vladati Crkvom, već da suverenitet nad njom pripada zajednici kršćana, dok još radikalniji Marsilije iz Padove, suprotstavljajući se crkvenoj dominaciji, zagovara laičku državu i oživljava koncepciju narodne suverenosti: podrijetlo vlasti prirodno je, a ne božansko, vlast je neotuđiva od naroda, izvršna je vlast (izborni monarh) podređena zakonodavnoj, a zakonita je samo vlast naroda.

Razvoj demokratske ideje od XVI. do XVIII. st. izražava se osobito u političkim stavovima mislilaca europskog političkog preporoda, kao što su N. Machiavelli, J. Locke, Ch. L. de Montesquieu. Machiavelli je afirmirao misao da je »bolja vladavina naroda nego vladavina knezova«. U sukobu s osnovnim političko-filozofskim načelima apsolutizma, liberalni mislioci formulirali su teoriju racionalnoga prirodnog prava i društvenog ugovora, koje su postale dio programa liberalnoga građanstva.

Ako država nastaje iz smisla za zajednicu urođenoga ljudima, na temelju slobodnog pristanka pojedinca na nju (pactum subiectionis: sporazum o podložnosti), onda politička vlast mora braniti prirodna prava građana. To su osnovne pretpostavke Lockeova političkog liberalizma (konstitucionalizam). Te postavke u Francuskoj je razvio Montesquieu u djelu Duh zakona (1748), u kojem smatra da jedino sustav podjele vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku osigurava slobodu građana.

Političke i opće društvene uvjete za razvoj demokracije pripremile su liberalnograđanske revolucije: ustanak protiv Španjolaca u Nizozemskoj u drugoj polovici XVI. st., engleske revolucije u XVII. st., američka borba za neovisnost u drugoj polovici XVIII. st., Francuska revolucija od 1789. Američka Deklaracija o nezavisnosti (1776) afirmira ideju slobodne republike koja se, po njezinim autorima i vođama pokreta za neovisnost Th. Jeffersonu i J. Adamsu, temelji na odvajanju Crkve i države, razdvajanju zakonodavne, izvršne i sudske vlasti, te izbornosti svih javnih službenika.

U Francuskoj su Deklaracija o pravima čovjeka i građanina (1789) i revolucionarni ustavi (1791. i 1793) donijeli cio katalog pravâ i slobodâ čovjeka: pravo na osobnu slobodu, pravo na izražavanje mišljenja, udruživanje, sastajanje, podnošenje peticija, pravo na slobodu stjecanja i raspolaganja vlasništvom itd. Međutim, politički vođe i mislioci XVII. i XVIII. st. nisu svoje mišljenje i djelovanje povezivali s demokracijom kao idejom i poretkom. Odbacivali su je s istom žestinom kao i apsolutizam protiv kojeg su se borili. Ideal liberalizma nije demokracija nego predstavnička republika ili konstitucionalna monarhija, gdje su svi ljudi pravno jednaki (jednakost pred zakonom), ali su politička prava ograničena na manjinu muških članova zajednice (spolni, dobni i imovinski cenzus).

Pojam demokracije imao je negativno značenje izravne vladavine cijeloga naroda (svih članova zajednice, neovisno o imovini, spolu i obrazovanju). Levelere i druge radikalne skupine toga doba optuživalo se da žele uvesti demokraciju, što je bilo posve strano njihovoj ideji dobre vladavine. Montesquieu je u Duhu zakona, aludirajući na sudbinu levelerske političke ambicije, pisao o »nemoćnim naporima Engleza da u svojoj zemlji uspostave demokraciju«. J.-J. Rousseau je u Društvenom ugovoru (1762) držao da »istinska demokracija nije nikad postojala, niti će ikada postojati«, jer zahtijeva tri velika uvjeta koja se u modernom društvu ne mogu ispuniti: prvo, vrlo malu državu u kojoj se »narod može lako okupiti«, drugo, »veliku izjednačenost u položaju i bogatstvu«, te, treće, »veliku jednostavnost običaja«.

Republika, a ne demokracija, bio je ideal francuskih revolucionara. I. Kant je u Vječnome miru (1795) kritizirao one koji brkaju republikanski i demokratski poredak, jer je svaka vladavina »republikanska ili despotska«. Dok je republika zasnovana na načelu predstavništva i odvajanja izvršne od zakonodavne vlasti, demokracija je, kao izravna vlast naroda, »nužno despotizam«, jer je zakonodavac u istoj osobi i izvršitelj svoje volje. J. Madison bio je za »predstavničku republiku«, a ne za demokraciju, koju je svrstavao u »izopačene oblike političkog života«. Jedino je Th. Jefferson svoje shvaćanje vladavine označavao sintagmom »predstavnička demokracija«, koju je razlikovao od »čiste demokracije«. U prvoj polovici XIX. st., u djelima A. de Tocquevillea i J. S. Milla, demokracija je prihvaćena kao sastavnica liberalne političke kulture (liberalna ili predstavnička demokracija). Za te, a potom i za druge liberalne mislioce sintagma predstavnička demokracija sadrži spoj liberalnih i demokratskih vrijednosti i načela: individualne slobode i političke jednakosti, prava manjine i vladavine većine, predstavništva i participacije, konstitucionalizma i narodne suverenosti.

U toj tradiciji političkog mišljenja, koja će od kraja XIX. st. postati dominantna, demokracija se razumije kao tip političkog poretka u kojem odluke ne donosi izravno narod nego njegovi zastupnici koje bira na slobodnim natjecateljskim izborima na osnovi općeg i jednakoga prava glasa. Nositelji javnih ovlasti djeluju unutar utvrđenih konstitucionalnih okvira koji jamče svim osobama neometano uživanje individualnih i kolektivnih prava, a postoji djelotvorna zaštita u slučaju povrjede tih prava. Uspostavljena je autonomija civilnoga društva i neovisna javnost. Proširenjem prava glasa i demokratizacijom izbornog procesa u XX. st. došlo je do omasovljenja biračkoga tijela (masovna demokracija) i institucionalizacije pluralizma organiziranih interesa (pluralistička demokracija). Političke stranke, koje se uspostavljaju kao spona između društva i države (ponajprije parlamenta kao zakonodavne vlasti), izražavajući posebne društvene interese i dajući im politički oblik, oblikuju političku volju naroda i preuzimaju središnji položaj u sustavu liberalne (predstavničke) demokracije. Usporedno s poviješću demokratskog liberalizma i liberalne demokracije započeo je od sredine XIX. st. uspon modernog socijalizma, koji u različitim inačicama zastupa drukčiji model demokracije. Za K. Marxa liberalna demokracija oblik je klasne vlasti buržoazije (buržoaska demokracija), kojoj je funkcija prikrivanje i opravdanje eksploatatorske naravi kapitalističkoga sustava. Komunizam je »zbiljsko dovršenje povijesti«, a diktatura proletarijata kao država prijelaznog razdoblja istinska demokracija, vladavina većine u interesu većine Nakon Listopadske revolucije u Rusiji 1917. u radničkom su se pokretu oblikovala dva bitno različita shvaćanja demokracije.

Socijaldemokracija (demokratski socijalizam) nastavlja se na postavke E. Bernsteina o povezanosti socijalizma i liberalne demokracije ne samo kao sredstva radničke borbe (opće pravo glasa) nego i kao sadržaja nove socijalističke zajednice, pa zahtijeva proširenje demokracije izvan političke sfere: participacija zaposlenih u industriji (ekonomska demokracija) i dr. Boljševički socijalizam ili komunizam zauzimao se za nasilnu revoluciju i uspostavu diktature proletarijata kao višeg tipa demokracije (socijalistička demokracija). U državama središnje i istočne Europe, po uzoru na SSSR, uspostavljeni su nakon II. svjetskog rata jednopartijski politički sustavi zasnovani na društvenom (ili državnom) vlasništvu i vodećoj ulozi komunističke partije (narodna demokracija). U socijalističkoj Jugoslaviji jednopartijska je vlast bila udružena sa sustavom samoupravljanja (samoupravna demokracija). Nakon sloma socijalističkih režima, bivše su jednopartijske države u početku 1990-ih prošle kroz višestranačke izbore i deklarirale se kao liberalnodemokratske države, ali još nisu uspostavile stabilne liberalnodemokratske institucije, pa se nazivaju novim demokracijama.

Izvor: http://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=14516


Rizici demokracije

Slijedi nekoliko priloga od prijatelja, naizgled nepovezanih, koji prilično zorno pokazuju koliko su bili u pravu tvorci modela najsnažnije demokracije  u svijetu Thomas Jefferson i društvo – modela kojega su i zamislili tako da funkcionira – loše. Da „svatko u sustavu (sud, parlament, vlada) kontrolira one druge, da nitko nema apsolutnu vlast - i da sve treba dogovarati.  Cilj i nije bio stvaranje efikasnog sustava u kojem onaj koji ima 50 posto plus jedan glas ima svu moć već stvaranje sustava u kojem je maksimalno otežano da neki luđak doživotno zgrabi sve poluge moći..."

Tako je govorio Sokrat

 Sokrat

 Bruno Bušić: Kad nas naši budu krali i prodavali...
"Da smo složni i čestiti, davno bismo imali državu. A bit će, rodit će se slobodna Hrvatska kad padne Berlinski zid i kad se budu rušila komunistička krvava carstva kao kule od karata. Nema države bez krvavih gaća. Pobit ćemo se za slobodu sa Srbima, a možda i s Turcima. Teret rata morat ćemo podnijeti svi podjednako. Kad se oslobodimo srpskog ropstva i stvorimo državu, vidjet ćete kako naši kradu. Svak nas je krao i potkradao, a najteže će biti kad nas naši budu krali i prodavali svjetskim je*ivjetrima i makro lopovima. Navalit će na nas velika ptica grabljivica. Kako tada nas spasiti od nas?" – Ovo je "proročka izjava" koja mu se pripisuje, a možda nikad nije bila izgovorena!
 
Dobrica Ćosić: Mi lažemo
"...Mi lažemo da bismo obmanuli sebe, da utešimo drugoga; lažemo iz samilosti, lažemo iz stida, da ohrabrimo, da sakrijemo svoju bedu, lažemo zbog poštenja. Lažemo zbog slobode. Laž je vid srpskog patriotizma i potvrda naše urođene inteligencije. Lažemo stvaralački, maštovito, inventivno...” „...U ovoj zemlji svaka laž na kraju postaje istina...” Dobrica Ćosić, Deobe
 
Moše Pijade (revolucionar i Titiv ideolog) na prvom zasjedanju AVNOJ-a. 
"Potrebno je zato stvoriti tako mnogo beskućnika da ovi beskućnici budu većina u državi. Stoga mi moramo paliti. Pripucat ćemo pa ćemo se povući. Nijemci nas ne će naći, ali će iz osvete paliti sela. Onda će nam seljaci, koji tamo ostanu bez krova, sami doći i mi ćemo imati narod uza se pa ćemo na taj način postati gospodari situacije. Oni koji nemaju ni kuće ni zemlje ni stoke, brzo će se i sami priključiti nama, jer ćemo im obećati veliku pljačku. Teže će biti s onima koji imaju neki posjed. Njih ćemo povezati uza se predavanjima, kazališnim predstavama i drugom promidžbom. Tako ćemo postupno proći kroz sve pokrajine. Seljak koji ima kuću, zemlju i stoku, radnik koji prima plaću i ima kruha, za nas ništa ne vrijedi. Mi od njih moramo napraviti beskućnike, proletere. Samo nesretnici postaju komunisti, zato mi moramo nesreću stvoriti, mase u očajanje baciti, mi smo smrtni neprijatelji svakog blagostanja reda i mira."
 
E. Tanya: Fanatici marširaju...
.. Bilo je vrlo je malo pravih nacista, ali mnogi su se radovali povratku njemačkog ponosa, a mnogo više njih bilo je prezaposleno da bi uopće o tome brinuli. Ja sam bio jedan od onih koji su jednostavno mislili da su nacisti šačica budala. Tako je većina ljudi sjedila i puštala da se sve to događa. Poslije toga, prije nego što smo toga postali svjesni, oni su zavladali nama, mi smo izgubili kontrolu i došao je smak svijeta..." Poznati psihijatar objašnjava kako fanatizam pronalazi plodno tlo i ostvaruje kontrolu nad šutljivom većinom...
 

Vidovitost? Slučajnost?

 Blizanci2

 

 

Hitovi: 7312